Festivalul Internațional de Teatru "NETA 2015"

Imagini

Informații

Data: 28 August - 4 Septembrie 2015

Descriere

Între 28 august și 4 septembrie 2015, sub pălăria cea nouă a Teatrului Naţional din Bucureşti, iniţiator, organizator şi gazdă, se va desfăşura Festivalul Internațional de Teatru NETA 2015, amplu eveniment teatral ce urmează să reunească la Bucureşti 13 producţii teatrale din 10 ţări membre ale reţelei NETA.

NETA (New European Theatre Action), rețea din care face parte, ca membru fondator, şi Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, a devenit, într-un deceniu de activitate, una din cele mai importante asociaţii teatrale europene, cu o activitate recunoscută şi susţinută de Consiliul Europei şi EACEA (Education, Audiovisual and Culture Executive Agency). Totodată este cea mai amplă asociere teatrală de acest format din Europa, reunind 67 de membri (teatre naționale, companii, festivaluri) din 19 țări europene şi urmând ca, în viitorul apropiat, să-şi extindă activitatea dincolo de bătrânul continent.

Timp de 8 zile, toate sălile Naţionalului bucureştean vor fi antrenate în această amplă reuniune de energii creatoare, invitate la Bucureşti să dea măsura Teatrului – erou al timpului prezent.

Coproducţii naţionale şi internaţionale, comedie, dramă şi teatru-dans, piese clasice şi contemporane, creaţii colective şi spectacole de autor, în viziuni regizorale dintre cele mai moderne, vor aduce cu ele o problematică diversă şi extrem de actuală, suflul naţional precum şi o amprentă umană universală. Trăiri şi pasiuni puternice, în interpretări de vârf, vor da măsura teatrului şi timpului pe care-l trăim. Un teatru viu, străbătut de pulsiuni violente, care tinde să ne apropie chiar şi trecutul, şi transcendentul, printr-un teatru vizual, cu o simbolistică bogată. Toate spectacolele vor beneficia de supra-titrare în limba română și engleză.

Din juriul de selecţie au făcut parte trei personalități ale vieții teatrale internaționale: Blagoja Stefanovski, Președintele NETA, director artistic al Teatrului Mic de Dramă din Bitola (Macedonia), Damir Domitrović, Secretar general al NETA, directorul Festivalului Internațional de Teatru ExPonto, Ljubljana (Slovenia) și George Banu, teatrolog, președintele de onoare al AICT, profesor la Sorbona, Paris (Franța).

PROGRAM:

Vineri, 28 August

Ora 18:00, Sala Studio - Spectacolul "Visul unei nopţi de vară" de William Shakespeare
Regia David Doiashvili, Teatrul de Muzică şi Dramă „Vaso Abashidze” din Tbilisi, Georgia.

  • Povestea începe atunci când tânăra eroină a lui Shakespeare, Hermia, jură să scape de sub porunca tatălui ei de a se căsători și fuge cu iubitul său, Lisandru, într-o pădure fermecată. Odată ajunşi în pădure, amanţii se pomenesc în mijlocul unui fel de vendetă între zâne din care învaţă că „drumul către iubirea adevărată nu a fost nicicând uşor". În acelaşi timp, o echipă de actori ciudaţi, formată din maşinişti, repetă Pyramus și Thisbe, piesă care urmează să fie reprezentată la nunta ducelui. În timpul repetiţiilor Puck îl vrăjeşte pe îngâmfatul actor Fundulea, transformându-i chipul într-un cap de măgar. Din momentul în care Regina zânelor, Titania, se îndrăgosteşte de el, se nasc haosul şi comedia.

  • Spectacolul va fi supra-titrat în limba română și engleză!


Sâmbătă, 29 August

Ora 18:00, Sala Mica - Spectacolul "Noroc, Nosferatu!" (Hurrah, Nosferatu!) de Andrej Skubic
Regia Simona Semenič, Festivalul Ex Ponto, Teatrul Naţional din Nova Gorica, Teatrul de Tineret din Ljubliana, Slovenia.

  • Spectacolul este prezentat în cadrul Festivalului internațional NETA de către Teatrul Naţional din Nova Gorica, Teatrul de Tineret din Ljubliana, Slovenia.

  • Este o co-producție: NETA; Teatrul Național Sloven Nova Gorica; Teatrul Mladinsko Ljubljana și Societatea Culturală Ex Ponto.

  • Spectacolul va fi supra-titrat în limba română și engleză!


Ora 20:00
, Sala Pictura - Spectacolul "Butoiul cu pulbere" de Dejan Dukovski
Regia Felix Alexa, Teatrul Naţional “I.L.Caragiale” din Bucureşti, Romania.

  • „Stați liniștiți, trăiți într-una din cele mai bune lumi posibile”, auzim zilnic. Și, totuși, Europa stă astăzi pe un butoi cu pulbere. Violența și crima fac parte din banalul cotidian. O lume întoarsă pe dos care nu are nevoie decât de o scânteie pentru a exploda. Aceasta este lumea văzută de dramaturgul macedonean Dejan Dukovski, unul dintre cei mai jucați autori contemporani.

  • O comedie neagră despre Balcani, montată în nenumărate țări, ecranizată cu succes, Butoiul cu pulbere surprinde o umanitate cinică, alienată, animată de o violență absurdă și care se exprimă printr-un limbaj frust, brutal. Nimic nu pare să justifice nebunia personajelor. Și poate că, totuși, nebunia este singura armă de supraviețuire într-o lume aflată în derivă.


Duminică, 30 August

Ora 18:00, Sala Studio - Spectacolul "Medeea - Mama mea" de Ivan Dobcev şi Stefan Ivanov
Regia Margarita Mladenova şi Ivan Dobcev, Teatrul-Laborator “Sfumato” din Sofia, Bulgaria.

  • Povestea spectacolului, inspirat de proiectul ”Mediterana” al Uniunii Тeatrelor Еuropene. Personajul principal se întoarce din străinătate să își caute mama. Astfel se declanșează ciocnirea civilizațiilor – la fel ca acum câteva secole când călătorii străini străbăteau teritoriile noastre, explică regizoarea. ”Limba salvată” a lui Elias Canetti, care susține că experiența primilor șase ani ai copilăriei petrecute la Ruse se află la baza vieții sale, îl îndreaptă pe Dobcev spre orașul său natal, Harmanli. Regiunea e prezentă în spectacol prin nume de localități, prin dialectul specific.

  • Viziunile, visele eroului construiesc povestirea, întretăiată de monologurile documentare a trei băieți și trei fete, abandonați de părinții lor, supuși violențelor fizice și psihice în casele de copii sau pe stradă, în țară sau străinătate, unde tinerele femei sunt obligate să își vândă copiii, să lucreze ca niște sclave, să se prostitueze….

  • Spectacolul va fi supra-titrat în limba română și engleză!


Ora 20:00
, Sala Mica - Spectacolul "Un mort se întoarce la iubita sa" de Svetlana Makarovič
Regia Jernej Lorenci, Teatrul “Prešeren” din Kranj, Slovenia.

  • Micka îl iubea pe Anzel și Anzel o iubea pe Micka. Dar iubirea lor nu a avut un viitor fericit. A murit odată cu Anzel iar Micka a rămas nu cu viața pe care o dorea, ci cu viața pe care alții doreau să i-o impună…

  • Piesa „Un mort se întoarce la iubita lui” își are rădăcinile în cântecul popular eponim, precum și în adaptarea lui Prešeren după balada „Lenore” de Bürger. Autorul a abordat subiectul într-o manieră surprinzătoare și diferită, tratându-l din perspective variate. Făcând apel la tema schizofreniei, a introdus două eroine, două personaje Micka, personaje care se luptă pentru supremație sau supraviețuire. Mai apare și Sveti Tadej, mesager, clarvăzător, confesor. Și două mame. Mama lui Micka și mama lui Mlinar. Niciunul dintre aceste personaje nu a scăpat peniței ascuțite a lui Makarovič. Mama lui Mlinar, deși moartă, își ceartă fiul și îi arată cum s-o jelească. E în permanentă competiție cu el și îi amintește că a sacrificat totul pentru el; de aceea, fiul îi este dator să o trateze așa cum crede ea de cuviință. Cea de-a doua Micka îi cere lui Mlinar, cu egoism, să treacă moara pe numele ei, dacă vrea ca ea să se mărite cu el. Ea spune că va putea să dea foc morii ziua în amiaza mare pentru că moara va fi a ei. Mai precis, fata cunoaște un secret oribil – că Mlinar l-a omorât pe Anzel, iubitul ei. Prima Micka a dispărut fiindcă nu există loc pentru dragoste adevărată într-o astfel de lume.

  • Spectacolul va fi supra-titrat în limba română și engleză!


Luni, 31 August

Ora 18:00, Sala Pictura - Spectacolul "Tobelia" de Ljubomir Đurković
Regia Nick Upper, coproducţie Bulgaria - Teatrul din Vratsa, Slovenia - Festivalul Ex Ponto (Societatea Culturală “B-51”) şi Macedonia - Teatrul din Bitola.

  • Femeile pot trăi fără a fi iubite, dar nu pot trăi fără să iubească. Dacă nu le va prinde nimeni în lanțul dragostei, se vor prinde singure. În familiile patriarhale muntenegrene, o asemenea legătură specială există și între frate și soră.

  • Lubomir Jurkovitch descrie sentimentele distruse a trei femei – mama, fiica și cumnata – după moartea singurului bărbat din familie. Autorul găsește o soluție inedită pentru perioada anilor ‘80 ai secolului XX din fosta Iugoslavie: muzica. Rock-ul iugoslav aduce cu sine o soluție geografică. Iar spectacolul demonstrează că anumite manifestări ale „Tobeliei” există și astăzi, acolo unde multe mame singure, care trăiesc fără sprijinul financiar al unui bărbat, sunt obligate să aibă grijă de familiile lor. Mitul „Tobelia” trăiește încă.

  • Spectacolul va fi supra-titrat în limba română și engleză!


Ora 20:00
, Sala Atelier - Spectacolul "Confuzii" după Robert Musil

Regia Branko Brezovec, coproducţie Festivalul Eurokaz şi Academia de Artă Dramatică, Zagreb, Croaţia.

  • Proiectul scenic Confuzii se bazeazã pe romanul Rătăcirile elevului Torless al autorului austriac Robert Musil. Povestea se învârte în jurul unui tânăr pe nume Torless, care trece printr-o experienţă de maturizare fizică și (homo)erotică în timpul petrecut la o școală militară, undeva la periferia Imperiului Habsburgic.

  • Structura spectacolului Confuzii este în mare măsură determinată de către durata, tempoul și dinamica ilustraţiei muzicale (Simfonia a II-a de Peteris Vasks și scena finală a operei Siegfried de Wagner) care uneori sprijină, alteori subminează intriga romanului creând propria meta-naraţiune.

  • Spectacolul va fi supra-titrat în limba română și engleză!


Marți, 1 Septembrie

Ora 16:00, Sala Atelier - Spectacolul "Cuvântul Tată" creaţie colectivă
Regia Gabriele Vacis, Teatrul Koreja, Lecce, Italia.

  • Șase fete. Șase tinere actrițe selecționate în timpul unui seminar pentru Europa Centrală și de Est, organizat de Teatrul Koreja. Șase tinere se întâlnesc la o răspântie a prezentului. Acele locuri inexistente pe care le frecventăm fără a le vedea. Ola, Anna Chiara, Simona, Irina, Alessandra, Rosaria. Trei sunt italience, una, poloneză, alta, bulgăroaică, alta, macedoneană.

  • Au ele amintiri comune? Ce povești pot spune și ce povești pot să-și spună una alteia? Și, mai presus de orice, au o poveste comună de spus?

  • Imagini, dans, muzică, povești care combină identități imposibile, mobile, fluide. Frânturi imprevizibile de simțire. Fiecare are o poveste extraordinară despre tatăl ei. „Iartă-mă, tati… iartă-mă… voiam doar să știu cât timp mai am… cât timp mai am de trăit… și cum?”

  • "Le-am luat interviuri celor șase fete și am înregistrat lungile noastre discuții. Mai mult decât interviuri, discuțiile au fost ședințe de psiho-analiză. Le-am întrebat în ce moment al vieții le-a fost cel mai frică și când s-au simțit cel mai în siguranță. Teama este sentimentul dominant al zilelor noastre. Pentru că posedăm atât de multe. Mai ales lucruri materiale. Așa că ne e teamă că ceilalți, restul lumii, cei cărora le-am furat ceea ce avem, ne vor prezenta nota de plată. Ne e teamă că vom pierde totul.

  • Le-am cerut celor șase fete să-mi spună povești, nu le-am cerut păreri.

  • Astfel, au ieșit la iveală povești diferite: una care a trăit șase, șapte ani sub comunism are alte temeri și dorințe decât cea care se trage din Alexandru Macedon". Gabriele Vacis

  • Spectacolul va fi supra-titrat în limba română și engleză!


Ora 18:00, Sala Studio - Spectacolul "Un Djilas obişnuit" de Radmila Vojvodić
Regia Radmila Vojvodić, Teatrul Naţional din Muntenegru, Podgorica.

  • Un Đjilas obişnuit este o piesă în cinci acte. Fiecare act reprezintă o cincime din vârful aisbergului de la suprafaţa mării. Patru cincimi din înţeles şi potenţial sunt „sub apă”. Această primă cincime cuprinde scene, puncte culminante ce dezvăluie fenomene complexe, mai ales politic, care funcţionează, dramatic vorbind, în chip traumatic, crucial. În piesa ei, Vojvodić se apleacă asupra universului lui Đjilasşi a consecinţelor operei sale Anatomia unei morale şi Noua clasă, una dintre cărţile cheie ale secolului al XX-lea; ceea ce nu e o simplă coincidenţă, ţinând cont de contextul contemporan şi de mai mult decât zbuciumata realitate a sfârşitului de secol XX şi a începutului de secol XXI. La fel cum nu este, cu siguranţă, o coincidenţă că Noua clasă a fost cotată printre cele mai influente 100 de cărţi ale secolului al XX-lea. Piesa Radmilei Vojvodić ne apare ca un documentar; personajele sunt personalităţi istorice şi ficţiuni istorice. Cu prăbuşirea Zidului Berlinului, s-a prăbuşit, de asemenea, o utopie. În aceste împrejurări, a căzut şi utopia iugoslavă. Ce este utopia noastră, care este utopia lumii modene, cine sunt creatorii şi eroii ei, cine sunt susţinătorii? Un Đjilas obişnuit este un apel laposibil şi imposibil, la curajul, abilitatea şi riscul nostru de a crea, de a fi creatorii propriului nostru destin în ciuda oricărei oprelişti. Obişnuit – termen clasic medieval – moralitatea obişnuitului; moralitatea ca gen dramatic este privită înpiesă ca un apel la moralitatea omului modern, căci, în zilele noastre, câştigarea libertăţii este o chestiune de moralitate. (BorkaPavićević)

  • Spectacolul va fi supra-titrat în limba română și engleză!


Ora 20:00
, Sala Atelier - Spectacolul "Cuvântul Tată" creaţie colectivă

Regia Gabriele Vacis, Teatrul Koreja, Lecce, Italia.

  • Șase fete. Șase tinere actrițe selecționate în timpul unui seminar pentru Europa Centrală și de Est, organizat de Teatrul Koreja. Șase tinere se întâlnesc la o răspântie a prezentului. Acele locuri inexistente pe care le frecventăm fără a le vedea. Ola, Anna Chiara, Simona, Irina, Alessandra, Rosaria. Trei sunt italience, una, poloneză, alta, bulgăroaică, alta, macedoneană.

  • Au ele amintiri comune? Ce povești pot spune și ce povești pot să-și spună una alteia? Și, mai presus de orice, au o poveste comună de spus?

  • Imagini, dans, muzică, povești care combină identități imposibile, mobile, fluide. Frânturi imprevizibile de simțire. Fiecare are o poveste extraordinară despre tatăl ei. „Iartă-mă, tati… iartă-mă… voiam doar să știu cât timp mai am… cât timp mai am de trăit… și cum?”

  • "Le-am luat interviuri celor șase fete și am înregistrat lungile noastre discuții. Mai mult decât interviuri, discuțiile au fost ședințe de psiho-analiză. Le-am întrebat în ce moment al vieții le-a fost cel mai frică și când s-au simțit cel mai în siguranță. Teama este sentimentul dominant al zilelor noastre. Pentru că posedăm atât de multe. Mai ales lucruri materiale. Așa că ne e teamă că ceilalți, restul lumii, cei cărora le-am furat ceea ce avem, ne vor prezenta nota de plată. Ne e teamă că vom pierde totul.

  • Le-am cerut celor șase fete să-mi spună povești, nu le-am cerut păreri.

  • Astfel, au ieșit la iveală povești diferite: una care a trăit șase, șapte ani sub comunism are alte temeri și dorințe decât cea care se trage din Alexandru Macedon". Gabriele Vacis

  • Spectacolul va fi supra-titrat în limba română și engleză!


Miercuri, 2 Septembrie

Ora 20:00, Sala Pictura - Spectacolul "Chiril şi Metodiu" de Jordan Plevneš
Regia Martin Kočovski, coproducţie Slovenia - Festivalul Ex Ponto (Societatea Culturală “B-51”), Bulgaria - Teatrul din Vratsa şi Macedonia - Teatrul din Bitola.

  • Această rugăciune internațională creată, în formă dramatică, în scopul salvării supraviețuitorilor – Chiril și Metodiu, cine sunteți voi?! – se rostește în templul teatrului înălțat în 100 de minute, oriunde în lume, și se bazează pe principiul tragediei antice – Arta se adresează, e datoare fiecărei persoane în parte, tuturor.

  • Pentru prima oară în dramaturgia contemporană, protagoniștii spectacolului sunt situați la două capete ale lumii: Cyril Belomorski, profesor la Columbia University, și Methodius, inginer specialist în pomparea prin conducte la Gazprom. Li s-au dat aceste nume în memoria propovăduitorilor Chiril și Metodiu, care au introdus civilizația slavă pe scena istoriei lumii, alături de civilizația ebraică, latină și greacă. Aceasta s-a petrecut prin traducerea Bibliei în slavona veche bisericească înfăptuită de ei între anii 815 și 885. După 1100 de ani de la moartea lor, pe 31 decembrie 1980, Papa Ioan Paul al II-lea îi numea „patronii sfinți ai Europei” grație nesfârșitei puteri spirituale a propovăduirii de către aceștia a civilizației iubirii și a nostalgiei unității.

  • Contemporanii Cyril și Methodius poartă aceste nume deoarece tatăl lor, Lav Belomorski, emigrant politic, s-a născut, în sec. XX, în satul unde și-a aflat începutul acea marea împlinire, iar el întreprinde o acțiune individuală în fața sediului Națiunilor Unite, solicitând dreptul de a fi înmormântat lângă fântâna copilăriei lui, acolo în satul uitat din nordul Greciei.

  • Această dramă individuală de familie, aprigă în intensitate, are loc între Siberia și New York, la Ohrid – Ierusalimul slav, la Sofia – centrul contemporan al moștenirii lui Chiril și Metodiu, la Celje, în orașele distruse al Ucrainei, la Praga, la Washington, în Siria, Iraq, Afganistan, în Grecia, și se rezolvă în sfârșit pe plajele nesfârșite din Santa Monica, unde se nasc Cyril și Methodius cei noi. Este oare posibilă existența civilizației iubirii și a nostalgiei unității în aceste vremuri crude, din perspectivă locală și globală, acum, când orice speranțe sunt distruse rând pe rând?!

  • Spectacolul va fi supratitrat în română și engleză.


Joi, 3 Septembrie

Ora 18:00, Sala Atelier - Spectacolul "Noaptea lui Helver" de Ingmar Vilkvist
Regia Alexander Bargman, Teatrul “V.F.Komissarjevskaia”, Sankt Petersburg, Rusia.

  • Noaptea lui Helver urmărește drama a doi oameni: o femeie încă tânără și un băiat de 30 de ani cu un retard în dezvoltare, Helver, pe care ea l-a luat în grijă. El vede lumea cu ochii unui copil, îi place să se joace de-a soldățeii și repovestește cu spontaneitate evenimentele cumplite care se petrec în stradă. Iar ea, care a pierdut totul, când îl vede pe banca de spital, citește în ochii lui speranța că lucrurile se vor schimba…

  • Gloata violentă rămâne în spatele scenei, dar devine forța care determină gândurile, cuvintele și faptele eroinei. Pentru a-l salva pe Helver de lichidatorii care pledează pentru „curățenia rasei” și îi ucid pe invalizi și pe „impuri”, Carla ia o hotărâre cumplită…

  • Spectacolul va fi supra-titrat în limba română și engleză!


Ora 20:00
, Sala Studio - Spectacolul "Lungul drum al zilei către noapte" de Eugene O’Neill

Regia Spiro Duni, Teatrul Naţional din Albania, Tirana.

  • Lungul drum al zilei către noapte se concentrează asupra unei familii disfuncționale, care încearcă să facă față unor emoții ambivalente, create de grave probleme familiale între care: dependența de dorguri, degradarea morală, spaimă și vini ascunse adânc și boli care le amenință însăși viața.

  • Subiectul tragic al piesei constă în faptul că inocența nu poate fi recâștigată; fiecare personaj nu va fi lipsit de povara durerii și a vinovăției nici în pragul morții.

  • Spectacolul va fi supra-titrat în limba română și engleză!


Vineri, 4 Septembrie

Ora 18:00, Sala Mare - Spectacolul "Electra" după Sofocle
Regia Andriy Zholdak, Teatrul Naţional din Macedonia, Skopje.

  • Este o poveste despre jurământul de credință și despre crimă într-o familie regală. Suntem cu toții responsabili pentru propriile noastre acțiuni și pentru acțiunile părinților noștri, ale bunicilor și ale străbunicilor. Dumnezeu îi pedepsește pe copiii copiilor noștri (fie că ne place ori nu). Piesa explorează tema cruzimii adânc ascunsă în subconștientul omenesc. La un moment dat, în istoria țării noastre, a familiei sau a oricărui individ, cruzimea scapă brusc de sub control și se transformă într-o forță care-l controlează pe om. Întrebarea e cât de profundă este cruzimea umană? De ce oare, în anumite situații, oamenii sunt mai violenți decât plantele și animalele?

  • Electra și fratele ei Oreste reinstaurează dreptatea în familie iar Zeii îi pedepsesc pe cei care au făptuit crima. Orice comportament criminal, indiferent de anvergura lui, este dezvăluit și pedepsit mai devreme sau mai târziu.

  • Întrebarea „cum se comportă omul în situații extreme?” rămâne tot fără răspuns în secolul 21, la fel ca în urmă cu o mie de ani.

  • Spectacolul va fi supra-titrat în limba română și engleză!

Amplasarea pe hartă

Autentificare

Vă rugăm să introduceți emailul și parola Dvs:

Înregistrare Express

Introduceți adresa de email și parola:
Emailul Dvs este deja înregistrat pe Fest.ro. Doriți să unificați ambele conturi de utilizator?